keranaMU

Harta yang paling menguntungkan ialah SABAR. Teman yang paling akrab adalah AMAL.Pengawal peribadi yang paling waspada adalah DIAM. Bahasa yang paling manis adalah SENYUM. Dan ibadah yang paling indah tentunya KHUSYUK.

Dua tiga hari ni adik tak nak tido malam. apa lagi mak ayah buat persiapan syif malam jaga adik manja la.. adik betul-betul bagi banyak pengalaman menjadi seorang ayah dan ibu. dia buat perangai yang kekadang kita tak boleh nak tahan. menangis tak henti, badan makin panas. besok nak kena bawa pegi klinik jumpa doktor.
Besoknya, doktor cakap adik cuma demam biasa. mungkin nak tumbuh gigi.... sapa ada petua mcm ne nak tengok samada adik betul-betul nak tumbuh gigi. Lidah adik selalu menjelir dan gosok pada gusi. Rasanya ada cerita menarik lepas ni..
Bila adik dah ada gigi, dia akan balas dendam dengan ibu. waktu melepaskan hajatnya semasa minum susu. nak tau kenapa... ibu selalu kata adik bucuk.. adik tak suka la 'bucuk' tu..
Ada lagi... nanti kita sambung...

Irfan semakin membesar.. teriak... ketawa...


ANAK KITA DAN PEWARIS adalah satu rahmat, yang diberikan kepada semua benda yang hidup. Tak kira bangsa, negara atau seisiNYA. Satu cara menikmati kehidupan dengan mencari GARIS panduan didalamnya agar lebih sempurna. Konsep kepercayaan adalah satu yang sangat penting kepada makhluk agar perjalanan hidup lebih bermakna. Keimanan ini sentiasa membawa kita kepada tujuan sebenar dan mengetepikan anasir luar yang negatif memesongkan kepada tujuan sebenar kehidupan. Kehidupan secara tradisi, ikut-ikutan manusia yang diwarisi adalah punca kelemahan yang amat serius. fokus sebenar kehidupan akan beralih arah dan melalaikan semua dan jauh dari rahmat ALLAH. Pernahkah kita terfikir sejenak siapakah tuhan yang kita sebenarnya. adakah kita yakin dengan apa yang diwarisi oleh datuk moyang kita.. pernahkah kita berusaha mencarinya.. kita perlu mencari "TUAN" tuhan yang mencipta kita dan semua alam semesta. Memperakui kewujudannya. yakin dengan perintah dan menjunjungi perintah dan arahanNYA.

Rahmat ALLAH sangat luas. Memberinya tidak mengira siapa. Islam adalah satu agama yang sempurna. kerana itulah terdapat ramai musuh yang membencinya.. islam bukan hak kita.. islam adalah untuk semua meliputi kehidupan manusia.. islam adalah satu cara hidup yang sempurna untuk awal kehidupan dunia dan selama-lamanya. tiada yang lebih sempurna melainkannya.
Kita adalah hamba yang akan membawa islam ke dalam hidup kita . nescaya NURnya akan terpancar kepada semua, menikmati limpahan rahmat ke atasnya. ISLAM adalah sederhana dalam semua perkara melainkan hukum yang telah ditetapkan. Islam adalah nama dan isinya adalah amalan yang dilakukan umatnya. harapan kita agar warisan kita menyambung membawa rahmat ini ke dalam semua pelusuk dunia.
warisku anakku IRFAN. Semakin membesar.. pelbagai reaksi teriak... ketawa... jelingan... manja... marah.. dan mcm2 perangai bayi yang semakin hari dapat dirasai... tanpa sedar Irfan telah membesar hampir 3 bulan 3 minggu. Semua ibu dan bapa didunia ini mengharapkan merasai nikmat sebegini rupa.. itulah kebesaran ALLAH yang mencipta.. Bersyukur kita kerana mereka, anak-anak kecil ini dipilih untuk menikmati dunia ciptaanNYA.
Hidup ini hanya untuk memilih. Memilih satu jalan yang lurus, jalan yang telah ditetapkan landasannya oleh penciptaNYA. Hanya kita yang perlu mencari pencipta dan mengetahui apakah akhir hidup kita yang sengansentiasa menunggu takdir dan bersedia untuk sebarang ujian dan dugaan.
Semasa kita kecil, kita selalu memandang di atas kita... orang dewasa.. ayah... atuk... cikgu... ustaz.. dan semuanya.. tetapi pernahkah kita terfikir kita sekarang.. dengan umur sekarang.. dengan status sekarang.. kita dah sampai.. waktu itu. waktu dewasa, dan terus akan dewasa... cuba kita pandang kebawah.. sedarkah kita yang sudah menjadi ibu.. bapa... dan punyai waris mewarisi kehidupan dunia.. bila kita sudah tiada.. semuanya berulang seperti pusingan roda..
Saya tersedar seketika.. terpanggil untuk berkata sesuatu yang perlu.. rasatanggungjawab sesama manusia. pengisian hidup kita , anak kita, dan semua waris kita...HIDUP yang terbelah dua. satu hidup ruangnya di dalam badan (alam roh) yang kita sedar kewujudannya... . dan satu diluar iaitu jasad kita yang sentiasa memerlukan nafsu untuk makananya. adakah anak kecil kita memahami kehidupan ini, sakit jatuh bangun sendiri.. apa yang kita mampu beri untuk mereka bila kita sudah tiada.. begitu juga ibu bapa kita atau seterusnya.. apa yang kita harapkan daripada mereka..




SUPERMAMA ... 07 July 09 kul 0830 pagi, janji dengan mummy ayu nak hantar dia exam. Jam dah kul 0820. henpon berbunyi.. mummy ayu dah call. Adik Irfan pulak masa tu nak nangis.. mcm dah kantoi.. bila citer kat mummy ayu dia pun oklah.. pegi exam dgn org lain.. rupa-rupanya ayah adik Irfan yang jaga dia kat umah. tak pegi keje la hari tu..

Mula-mula gelabah jugak nak jaga anak ni.. mcm-mcm fikir, nanti adik nangis mcm mane, nak buat susu mcm ne, nak mandi adik mcm ne.. argg pening jugak pada mulanya.. sabarrr

FIRSTLY .. keluar je ibu pegi keje.. dia dah mula jeling ayah.. mcm nak bagitau sesuatu.. ayah stedy lg mulanya.. pastu muka dah merah.. ayah mcm faham maksud dia.. ayah pun buat la susu mcm ibu ajar pagi tadi. ok.. nasib baik betul jangkaan ayah.. lepas je minum dik mula nak tido. ala biasa la.. senang je jaga budak kecik ni.. "org laki semua!!... kita pun boleh jaga anak jugak, saja tak nak tunjuk je..".

DAH BANGUN .. hero ayah.. senyum je.. mula-mula mood dia ok. lepas tu, asyik nak nangis je..
mcm-mcm ayah buat.. nangis jugak. bila dukung je diam.. jam baru kul 1130 pagi.

0230 petang.. ayah buat susu dan tidokan dia.. bagus.. adik Irfan pandai jaga ayah.. dia tido tak ganggu ayah langsung..

0400 ptg.. dia bangun terkejut bunyi lori kat depan umah.. dah tak nak tido.. bancuh susu pun tak jalan... main dgn dia pun tak jalan... nyanyi pun tak jalan... tengok muka ayah je nangis..pening dah ayah... rupanya nak suruh ayah dukung..

ADIK memang nak kenakan ayah.. sampai pukul 0600 ptg, dia nak suruh dukung je.. letak je
nangis.. kesana-kesini, dukung dia.. senyum lebar.. letak je nangis.. 0610 ibu balik. dapat je susu ibu terus tak nak dtg kat ayah..ooo... sombong rupanya.. takpe adik hutang dgn ayah..

RUPANYA.. susah jugak jaga anak kecik ni.. time dia ok takpe la.. time dia meragam.. kacau kita dibuatnya.. pengalaman jaga anak.. sapa yang tak de anak lagi.. apa tunggu lagi.. XXX cepat skit.

SUPERMAMA.. ingat perempuan je.. lelaki pun ade jgk la...











Clip keluarga kecil adik Ammar Irfan..




"PENGASUH"... adik dah mula fobia dengan nama pengasuh.. semalam adik Irfan masuk kat tempat jagaan kanak-kanak. Sekali yang jaga dia makcik from seberang "INDON". Masa mula adik Irfan dihantar ok lg... senyum, nakal-nakal mcm biasa la.. tghari bila call kat tempat tu.. diaorg ckp adik Irfan nangis sampai mata putih. Ibu adik tanya mcm ner boleh jadi mcm tu. Dia ckp tak tahu. Makcik tu ckp, bila nangis je bafgi susu.


setakat jam 08.00 pagi hingga 04.00 ptg dah masuk 7 botol diaorg sumbat. bila ditanya ada dukung tak adik Irfan. Dia ckp mana boleh dukung. kalau dukung nanti tak boleh buat keje lain plak..

Yang sedihnya, bila ibu pegi ambil adik Irfan ptg tu, dia dah lesu, muka dah tak ceria mcm selalu. Nampaknya itulah hari terakhir adik kat situ. sampai je kat umah... makcik kat depan umah pun datang sembang2.. dah terlanjur cerita, dia ofer nak jaga adik..

Adik nampak mcm ade respon baik je.. ibu pun terus setuju je la.. yang tak sedapnya bukan besok start jaga, tapi lusa...

NAMPAKNYA... ada supermama yang jaga adik besoknya... siapa dia supermama...



CATATAN BULAN JULAI 2009

HARI
ini 06 Julai 2009, nenek pulang ke kampung. Adik Irfan pula dihantar ke rumah pengasuh. Ibu pulak lapor diri ke tempat keje baru. Besok adalah hari yang sunyi bagi keluargaku. Mak Ina kursus di Hotel Palace of Golden Houses di Putrajaya, Pak Lang Halim pulak dah masuk belajar kat UITM Shah Alam.






NENEK pulang k kampung sebab Mak Su Ayu dan Pak Su Amin tak boleh tinggal di asrama buat sementara waktu. Tangki air kat asrama bocor. Nenek balik untuk jaga mereka. Lagipun dah hampir 2 bulan nenek kat KL jaga Adik Irfan. Tok Wan Kamel duduk kat kampung sorang-sorang. Takpe la... nanti nenek rindukan Adik msti nenek nak datang sini lagi.




IBU nak lapur diri kat STRIDE Kajang besok.. tak tahu kat unit mana lagi.. dia nak buat kajian pasal H1N1 ler tu.. ye la.. kat Malaysia sekarang ni dah mcm2 ancaman ada. H1N1 ni pun kira ancaman jugak. Nanti, Adik Irfan pun nak jadi orang berguna pada agama, negara dan semua orang. Kena belajar pandai-pandai la kalau mcm tu.

MAKCIK INA nak pegi kursus dengan pakwe dia. Harap-harap dia berjaya latu. dapat keje n dapat kawin dengan cepat. nanti Adik Irfan ada sepupu baru. Dia nak jadi orang SIME DARBY.

PAKLANG HALIM dah pening (ting tong) nak cari umah sewa, dapat umah ada antu plak, takut nanti malam antu tu bawa lari dia punya seluar baju... jem la.. nak pakai apa. tapi tak pe.. kat UITM tu kan ramai cikaro. Boleh amik antar ke klas. Dengar kata dah dapat umah sewa baik punya. tapi mahal skit. siap kena warnig tu.. " jangan buat maksiat kat umah ni ye adik,
nanti malaikat tak masuk umah". ok la tu. dapat blajar tomoi kat onwer umah. dia tu handal jgk. siap bukak kelas tomoi lg. nak belajar jgn malu-malu ye PAKLANG HALIM.

ADIK IRFAN dah ngantuk ni.. nak tido dulu.. mlm ni nak bangun minum sus ibu plak.. ok bye-bye.. jumpa lagi ye..

Asalamualaikum semua..


Masa cepat berlalu... sudah 28 tahun telah berlalu.. pandangan terus membuat aku lupa untuk pandang kebelakang.. aku sudah menjadi ayah. Sudah tiga bulan gelaran itu menjadi samar-samar dalam lenaku.

Aku mesti melakiukan sesuatu untuk aku dan anakku. aku mesti bangun dari tidur yang melalaikanku. masa depan anakku dalam tangan ibu bapa. jangan lakukan kesilapan, kerana kesilapan untuk INI tidak akan dapat diulangi....

Aku mesti memberikan yang terbaik untuk keluargaku. menerima kenyataan hidup, sedar pada dunia yang nyata.

Masa kecilku berlalu begitu sahaja. tiada perancangan tiada pengaturan. aku rugi untuk semua itu. aku akan pastikan anakku tidak akan menerima nasib yang sama. memberi ilmu dunia dan akhirat adalah kewajipanku.

bersambung........

ASALAMUALAIKUM..


Namaku AMMAR IRFAN bin ROHAIZAT. Nama ibu tersayang SITI NORIZA bt MOHD KAMEL. Dilahirkan pada 01 APRIL 2009 jam 0357 hrs di HUKM Kuala Lumpur. Alhamdulillah, dilahirkan secara normal. Berat semasaku dilahirkan ialah 2.38 kg. Aku disambut oleh ayahku dengan KALIMAH SYAHADAH dan takbir AZAN dengan sempurna. Aku ingin menjadi seorang muslim yang berguna kepada AGAMA, BANGSA dan TANAHAIR. Semoga hidupku membesar dengan keberkatan ALLAH SWT dan bersama kalimah:








Allah SWT berfirman, “Dia memberikan anak perempuan kepada siapa yang Dia kehendaki dan memberikan anak lelaki kepada siapa yang Dia kehendaki, atau Dia menganugerahkan kedua jenis lelaki dan perempuan (kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya), dan Dia menjadikan mandul siapa yang Dia kehendaki. Sesungguhnya Dia Maha Mengetahui lagi Maha Kuasa.” (asy-Syura: 49-50). Oleh itu, kita wajib menyambut anak yang lahir dengan penuh kesyukuran dan kasih sayang kerana ini nikmat dari Allah SWT. Nikmat yang akan menjadi penyeri rumahtangga. Membahagia dan menyenangkan hati suami. Apatah lagi si isteri. Firman Allah, “Dan orang-orang yang berkata: Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kami isteri-isteri kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami)”. (al-Furqan: 74). Allah SWT juga ada merakamkan doa hamba-hambanya yang mahukan pewaris perjuangan mereka. Misalnya, doa Nabi Zakaria, “Ya Rabbi, kurniakan aku seorang anak yang baik di sisi Engkau.” (ali Imran: 38). “Anugerahkan aku seorang putera, yang akan mewarisi sebahagian keluarga Ya’kub.” (Maryam: 5-6). Bahkan, anak yang baik ini akan memberi manfaat kepada ibu bapa apabila kembali kepada Allah. Akhlaq Hussain pernah mengungkapkan, “Anak-anak yang soleh akan menjadi sumber sedekah jariah bagi ibu bapa”. Itupun jika anak-anak itu dididik, diasuh dan dijaga diri serta jiwa mereka dengan sempurna hingga menjadi mukmin yang sebenar. Hanya anak soleh yang melayakkan seorang ibu atau ayah memperolehi sedekah jariah di akhirat nanti. Kita menyedari bahawa Allah SWT telah memerintahkan setiap Muslim supaya menjadikan diri sebagai manusia yang dikehendaki Allah iaitu rabbani. Allah berfirman, “Hendaklah kamu menjadi manusia-manusia rabbani”. (ali-Imran: 79). Ibu bapa mempunyai tugas berat mendidik anak-anak yang rabbani. Satu tanggungjawab yang suci untuk menghasilkan manusia-manusia yang hanya taat kepada Allah dan RasulNya. Amanah ini cukup berat, tapi ia akan ditanya oleh Allah kelak. Rasulullah SAW bersabda, “....dan setiap suami adalah pemimpin bagi keluarganya. Ia akan diminta pertanggungjawabannya dan setiap isteri adalah pemimpin atas penghuni rumah dan anak suaminya, dan ia akan diminta pertanggungjawabannya”. Sehubungan itu, ibu bapa mesti memahami dan menunaikan setiap hak anak yang dipikulkan kepada mereka. Sabda Nabi, “Hak anak ke atas ayahnya ialah memberinya nama yang baik, mengajarnya menulis, mengahwinkannya apabila sudah cukup umur dan mengajarnya al- Qur’an”. (Riwayat al-Hakim & ad-Dailami). Baginda SAW juga pernah bersabda, “Tidak ada suatu pemberian yang lebih baik daripada seorang ayah kepada anaknya daripada budi pekerti yang baik”. (Riwayat at-Tirmidzi). Di samping itu, kasih sayang ayah dan ibu mesti diberi kepada anak-anak. Ini hak mereka. Perhatian dan kasih sayang mereka perlukan untuk menjadi insan rabbani. Akhlaq Hussain menulis, “Seandainya ibu bapa tidak melayani anak-anak mereka dengan kasih sayang, bagaimanakah mereka mengharapkan anak itu berkelakuan baik kepada mereka?”. Oleh itu, mendidik anak-anak menjadi insan soleh adalah tanggungjawab dalam agama Islam. Ibu bapa tidak seharusnya gagal mendidik anak-anak di dunia ini. Jika gagal mendidik anak kerana lalai, maka beban yang berat akan dipikul di akhirat nanti. Allah SWT telah memperingatkan perkara ini menerusi firmanya, “Wahai orang-orang yang beriman! Selamatkan diri kamu dan anggota keluarga kamu daripada api neraka”. (at-Tahrim: 6). Anak-anak adalah penyambung kehidupan keluarga dan penerus hasrat ibu dan ayah. Mereka mesti dididik agar menjadi anak yang soleh. Dipersiapkan untuk memikul dan melaksanakan tugas menyebar dan membela Islam. Merekalah yang mewarisi kerja-kerja kita yang belum selesai. Mereka mesti bertanggungjawab untuk menyambung tugas suci ini dengan lebih berkesan. Oleh itu, cuba tanya diri kita. Seriuskah kita dalam kerja mendidik ini? Betulkah cara yang kita guna untuk mendidik, mengasuh dan menjaga anak-anak kita? Adakah kurniaan ini kita anggap beban? Atau orang yang diseru dan dididik kefahaman, kesedaran dan peribadi mereka? Inikah cara didikan yang disyariatkan oleh Allah SWT dan ajaran Nabi SAW?

KATA-KATA ANAK

Bagi ibu-ibu yang baru melahirkan terutama yang selalu kurang tidur, penemuan Priscilla Dunstan bisa jadi bagaikan keajaiban.

Ketika Priscilla berusia tiga tahun, orangtuanya menemukan dia memiliki kemampuan mengingat suara yang sangat menakjubkan. Pada usia empat tahun, Priscilla dapat mengingat konser Mozart yang dimainkan pada piano yang baru didengar satu kali dan memainkan ulang dengan tepat.

Priscilla mengaku bakatnya tersebut membantu dia mendengar "bahasa kedua" dari bahasa yang digunakan orang sehari-hari. Dia bisa mengetahui mood seseorang bahkan penyakit yang diderita melalui suara.

"Orang lain mungkin mendengar satu nada, tapi saya seakan mendengar keseluruhan simfoni," ujarnya.

Jadi ketika seseorang berbicara, maka dia dapat memperoleh informasi yang mungkin tidak bisa diperoleh orang lain.

Kemampuan mengenali bahasa kedua yang luar biasa itu ternyata bermanfaat ketika Priscilla memiliki bayi laki-laki, Tom.

"Bakat saya terhadap suara membuat saya mampu mengenali pola tertentu ketika dia menangis dan mengingat pola tersebut ketika kemudian dia menangis lagi. Saya kemudian menyadari, bayi berkata dalam bahasa yang sama," tutur Priscilla.

Setelah melakukan tes terhadap lebih dari 1.000 bayi di seluruh dunia, Priscilla mengatakan, ada lima bahasa global yang digunakan oleh bayi berusia 0-3 bulan. Tanpa mempertimbangkan ras dan kebudayaan.

Kata yang digunakan oleh bayi tersebut, sebenarnya adalah suara refleks. "Bayi di seluruh dunia memiliki refleks yang sama, sehingga mereka mengeluarkan kata yang sama," terangnya.

Jika orangtua tidak merespon refleks tersebut, maka bayi akan berhenti menggunakannya.

Priscilla menyarankan orangtua mendengar kata-kata yang diucapkan bayi sebelum menangis. Menurutnya, tidak ada suara bayi yang lebih sulit dari yang lain. Namun, setiap kata-kata bayi akan bervariasi. Priscilla juga mengatakan, sebagian bayi menggunakan kata yang sama lebih banyak dibandingkan yang lain.

Dia menuturkan, kata "neh" yang disuarakan bayi berarti lapar. Kemudian kata "owh" adalah tanda bayi mengantuk.

Sementara, kata "heh" berarti bayi merasa tidak nyaman. "Saat itu paling tepat Anda memeriksa keadaan sekeliling bayi atau mengganti popoknya yang basah," terang Priscilla.

Kata "eair" yang diucapkan bayi merupakan tanda dia sedang mengedan atau merasa ingin buang air besar (bab).

Terakhir, kata "eh" yang artinya ada angin di sekitar dada dan tenggorokan bayi. Menggendong bayi dalam keadaan tegak dan membuatnya sendawa adalah tindakan yang paling tepat.

Untuk memahami kata-kata tersebut lebih lanjut, Priscilla telah merilis DVD yang dapat membantu orangtua berkomunikasi dengan bayi mereka.

Kata-kata hikmat mengenai masa

1) الزمن هو الحياة: "Masa itu kehidupan" (Hasan Al-Banna)
2) الاشتغال بالندم على الوقت الفائت، تضييع للوقت الحاضر: "Penyesalan atas masa yang telah lalu adalah membuang masa"
3) الوقت كالسيف، إن لم تقطعه قطعك: "Masa itu seperti pedang, jika engkau tidak memotongnya nescaya ia akan memotong kamu"
4) من علامة المقت، إضاعة الوقت: "Antara tanda kehinaan ialah membuang masa"
5) إن الوقت سيف قاطع وبرق لامع : "Sesungguhnya masa itu seperti pedang yang tajam dan kilat yang menyambar" (Abu Ghuddah)
6) اختر لنفسك ما يعود عليك من وقتك : "Pilihlah untuk dirimu apa yang memberi manfaat kepadamu dari waktumu" (Abu Ghuddah)
7) ماندمت على شيء ندمي على يوم غربت شمسه، نقص فيه أجلي ولم يزد فيه عملي: "Tidak pernah aku rasa menyesal atas sesuatu sebagaimana aku rasa menyesal setiap kali matahari terbenam, maka berkurangnya usiaku tanpa bertambahnya amalanku" (Ibnu Mas'ud)
8) إن الليل والنهار يعملان فيك، فاعمل فيهما: "Sesungguhnya malam dan siang sentiasa bekerja untuk kamu, maka bekerjalah untuk kedua-duanya" (Umar bin Abdul Aziz)
9) ياابن آدم، إنما أنت أيام، فإذا ذهب يوم ذهب بعضك: "Wahai anak Adam, sesungguhnya kamu umpama hari-hari, apabila berlalunya satu hari maka sebahagian kamu pun pergi juga" (Hasan Al-Basri)
10) العمر قصير والعلم كثير: "Umur itu pendek sedangkan ilmu itu banyak" (Al-'Allamah Thoskubri)


Kata-kata hikmat mengenai masa

1) الزمن هو الحياة: "Masa itu kehidupan" (Hasan Al-Banna)
2) الاشتغال بالندم على الوقت الفائت، تضييع للوقت الحاضر: "Penyesalan atas masa yang telah lalu adalah membuang masa"
3) الوقت كالسيف، إن لم تقطعه قطعك: "Masa itu seperti pedang, jika engkau tidak memotongnya nescaya ia akan memotong kamu"
4) من علامة المقت، إضاعة الوقت: "Antara tanda kehinaan ialah membuang masa"
5) إن الوقت سيف قاطع وبرق لامع : "Sesungguhnya masa itu seperti pedang yang tajam dan kilat yang menyambar" (Abu Ghuddah)
6) اختر لنفسك ما يعود عليك من وقتك : "Pilihlah untuk dirimu apa yang memberi manfaat kepadamu dari waktumu" (Abu Ghuddah)
7) ماندمت على شيء ندمي على يوم غربت شمسه، نقص فيه أجلي ولم يزد فيه عملي: "Tidak pernah aku rasa menyesal atas sesuatu sebagaimana aku rasa menyesal setiap kali matahari terbenam, maka berkurangnya usiaku tanpa bertambahnya amalanku" (Ibnu Mas'ud)
8) إن الليل والنهار يعملان فيك، فاعمل فيهما: "Sesungguhnya malam dan siang sentiasa bekerja untuk kamu, maka bekerjalah untuk kedua-duanya" (Umar bin Abdul Aziz)
9) ياابن آدم، إنما أنت أيام، فإذا ذهب يوم ذهب بعضك: "Wahai anak Adam, sesungguhnya kamu umpama hari-hari, apabila berlalunya satu hari maka sebahagian kamu pun pergi juga" (Hasan Al-Basri)
10) العمر قصير والعلم كثير: "Umur itu pendek sedangkan ilmu itu banyak" (Al-'Allamah Thoskubri)


MENGIKUT catatan sejarah, manusia pertama kali terbang menggunakan belon udara panas pada 21 November 1783. Ketika itu, belon udara panas ciptaan Montgolfier Brothers berjaya diterbangkan Jean-Francois Pilatre de Rozier dan Francis Laurent d’Arlandes di Perancis.
Bermula detik itu, manusia terus berinovasi demi memenuhi impian menawan langit. Kekuatan intelek terus dicabar selepas dikaji secara mekanik bagaimana burung mampu terbang hingga terciptanya belon udara panas. Obsesi ini akhirnya membawa kepada ciptaan pesawat dan kapal terbang yang kini gah menembusi ruang angkasa.
Namun, di sebalik kepesatan teknologi penerbangan, keunikan belon udara panas tidak pernah dilupakan. Biar di mana saja, aktiviti menaiki belon udara panas pasti mengundang keseronokan. Ini terbukti apabila setiap kali belon udara panas muncul di celah awan, kehadirannya tentu disedari dengan disambut rasa penuh pesona mata yang memandang.
Jika ditanya, tentu ramai antara kita mahu merasai sendiri pengalaman terbang menaiki belon udara panas. Tentu hati terpesona melihat keindahan alam secara terbuka pada jarak ketinggian maksimum yang mampu dicapai belon udara panas. Bagai seekor burung yang terbang, keseronokan melayang di udara pasti mengujakan hati ibarat hidup bebas tanpa ada yang menghalang.
Nyata belon udara panas mempunyai kelompok peminatnya tersendiri. Tidak hairanlah, banyak negara seperti di Amerika Syarikat (AS) dan benua Eropah saban tahun menganjurkan pesta belon udara panas.
Pencipta belon udara panas akan berkumpul dan mempamerkan hasil ciptaan masing-masing. Sama ada reka bentuk tradisional atau moden hingga mungkin tidak terfikir akal, belon udara panas terus menawan hati siapa saja.
Jika anda antara mereka yang ternanti-nanti peluang melihat lebih dekat belon udara panas, tunggu kemunculan 25 belon udara panas yang didatangkan khas dari seluruh dunia sempena Pertunjukan Belon Udara Panas Antarabangsa 2009 di Putrajaya, mulai Khamis ini.
Pertunjukan belon udara panas selama empat hari itu antara lain mempamerkan keunikan belon udara panas termasuk berbentuk haiwan seperti penyu dan gelas minuman yang jarang dapat dilihat berlegar di ruang udara.
Bertempat di Monumen Alaf Baru di Presint 2, Putrajaya, negara seperti Perancis, Jerman, Jepun, Belgium, Thailand, New Zealand, Korea, Filipina, AS dan Indonesia masing-masing akan mempamerkan kehebatan belon udara pada pertunjukan terbesar ini.
Pertunjukan Belon Udara Panas Antarabangsa 2009 dijangka mendapat sambutan hebat berikutan cuti persekolahan mulai semalam. Sehubungan itu, ibu bapa wajar mengambil peluang membawa anak-anak menyaksikan pertunjukan berwarna-warni itu.
Apa yang menarik, orang ramai berpeluang menyaksikan proses mengisi belon dengan gas helium hingga ia dinaikkan ke udara. Jika berhasrat mempelajari lebih dekat teknik menaikkan belon udara panas, pengunjung disaran datang seawal jam 7 pagi ketika petugas melakukan proses itu.
Timbalan Presiden Persekutuan Sukan Udara Malaysia (MSAF), Kapten Khairudin Rani ketika ditemui Sabtu, berkata pengunjung berpeluang menyaksikan pelbagai jenis bentuk dan warna belon yang akan dipamerkan pada pertunjukan itu.
“Kami mahu pastikan setiap pengunjung menikmati pengalaman menyeronokkan kerana inilah kali pertama pertunjukan hebat belon udara panas diadakan di Malaysia,” katanya.
Khairudin yang lebih dikenali sebagai Rudy berkata, pertunjukan ini diharap menjadi landasan bagi Malaysia menganjurkan lebih banyak pertunjukan sama seperti program yang dianjur di beberapa tempat iaitu di Albuquerque, AS; Bristol, United Kingdom (UK) dan Saga, Jepun hingga mampu menarik kunjungan jutaan peminat belon udara panas.
Pertunjukan Belon Udara Panas Antarabangsa 2009 dibuka antara jam 7 pagi hingga 7 petang secara percuma.
Orang ramai yang ingin mendapatkan maklumat lanjut boleh menghubungi talian 03-74940298 atau melayari laman web di www.myballoonfiesta.com.
INFO:
Belon udara panas adalah kejayaan teknologi penerbangan manusia tertua.
Belon udara panas merangkumi beg yang dikenali sebagai ‘envelope’ yang mampu menampung udara panas.
Belon udara panas mempunyai bakul rotan atau gondola untuk membawa penumpang.
Tidak seperti belon yang diisi gas, belon udara panas mempunyai ruang terbuka pada bahagian bawah envelope kerana udara di sekeliling gondola mempunyai tekanan yang sama dengan udara di sekitarnya.
Dalam setiap pertunjukan atau sukan belon udara panas pada masa ini, envelope diperbuat daripada fabrik jenis nilon manakala permukaan yang hampir dengan penunu gas pula diperbuat daripada bahan yang tidak mudah terbakar dikenali sebagai Nomex.
Belon udara panas ciptaan sekarang boleh dikawal pergerakannya berbanding zaman dulu yang hanya terbang mengikut arah tiupan angin.